RSS Feed

4. Aan welke leerdoelen moet mijn lessenserie voldoen?

Conclusie naar aanleiding van het theoretisch onderzoek

 Bij de verschillende bronnen die ik heb gelezen zag ik meerdere malen dezelfde criteria voor een praktijkopdracht bij beeldende vorming terug komen. De belangrijkste criteria heb ik hieronder op een rijtje gezet.

–       De opdrachten moeten globale richtlijnen en criteria bevatten maar de opdrachten moeten ook ruimte bieden voor eigen initiatief en onderzoek

–       De opdracht moet duidelijk omschreven doelstellingen hebben zodat leerlingen kunnen reflecteren op hun eigen proces

–       Leerlingen moeten in de opdracht betekenis en creativiteit kunnen creëren

–       De opdracht moet de professionele kunst als referentiekader hebben of de opdracht sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in de kunst

–       De opdracht kan dichtbij de eigen leefwereld van de jongeren staan omdat dat hun extra zal motiveren

 

Eigen leerdoelen

Aan bovenstaand rijtje wil ik graag zelf een paar criteria toevoegen.

–       Ik wil dat leerlingen procesmatig leren werken door een beeldend onderzoek te doen met onder andere schetsen en proefjes

–       Ik wil dat leerlingen leren associëren, abstracter leren denken en dit toepassen in hun eigen werk

–       Ik wil dat leerlingen gaan experimenteren en onderzoeken in een proces

–       Ik wil dat leerlingen inhoudelijk en formeel zelf keuzes kunnen en leren maken in een proces

–       Ik wil dat leerlingen gevoelens in hun werk leren verwerken; persoonlijke ervaringen of standpunten

 

Eindtermen centraal praktisch examen beeldende vorming havo en vwo 2011

Ik heb de eindtermen voor het praktisch examen opgezocht om leerlingen met mijn lessenserie hierop voor te bereiden.

Het Centraal Praktisch Examen heeft betrekking op domein B (Praktijk).

Domein B (Praktijk) Eindterm 3

De kandidaat kan gestructureerde probleemstellingen met betrekking tot zowel autonome als toegepaste beeldende kunst en vormgeving onderzoeken en de daaruit ontwikkelde ideeën in een beeldende verwerking uitvoeren, daarbij beeldende middelen aanwenden in een doelgericht werkproces, en het werk zo presenteren dat de beschouwer inzicht krijgt in het werkproces.[14]

 [14] Kunstcontext, ‘Examenprogramma’s kunst algemeen en kunst beeldende vormgeving’ (versie 2009), http://www.kunstcontext.com/index1.htm (22-04-2011).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: